En Fjärdedel Av Mitt Liv

Konståkning är kanske inte den vanligaste sporten som finns så jag tänkte bara berätta om vad konståkning är.
Konståkning är en sport som man utför på ett par skridskor på is. Skridskorna består av en sko och en metall skena under skon. Träningarna sker oftast inomhus i en ishall då isar som är utomhus förstör slipningen på skenorna. Konståkning innefattar steg, hopp och piruetter. Innan man utför momenten på isen lär man sig många av moment på marken för att sen göra de på isen.
Det finns fyra olika tävlingsgrenar:
- Singelåkning
- Paråkning
- Teamåkning
- Isdans
För att varje deltagare, åkare, ska få tävla i en så rättvis grupp som möjligt finns ett testsystem. Testerna är uppdelade i två delar:
- Basictester
- Friåkningstester
I basictester testar man endast steg och i friåkningstest testar man hopp och piruetter. Varje test bedöms av utbildade domare.

Jag själv nu då?
Jo, jag har åkt konståkning i ca 8 år men jag har tagit en liten paus nu under en period av många olika anledningar. Jag har slutat tävla i singelåkning men jag tränar show. Det innebär att jag tränar in program tillsammans med andra åkare som vi visar upp i slutet av säsongen som brukar vara i Mars någongång. Jag är även tränade för skridskoskolan och har varit det i 2 år. 

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
#meny { width: 800px; border: 0px solid; padding-left: 220px; margin-top: 0px; padding-top: 120px; }